Czytam z wydawnictwem RM: Rycerze. Honor i przemoc

 


W czasie wakacji zwiedzaliśmy różne średniowieczne zamki i zapewne dlatego bardziej zaczęłam interesować się ich dawnymi mieszkańcami. Jest coś pociągającego w rycerzach, odważnie stawiających się wrogom, zawsze prawych, honorowych, wielbiących bezgranicznie swoje damy. Czy tacy rzeczywiście byli, czy może to kolejny narosły wokół nich mit? Jestem świeżo po lekturze książki  wydawnictwa RM "Rycerze. Honor i przemoc" autorstwa Johna Sadlera i Rosie Serdiville.  Muszę Wam powiedzieć, że to jedna z ciekawszych książek pokazujących jak naprawdę wyglądało rycerstwo.

Rycerzy – wojowników konnych –– zaczęto łączyć z pojęciem rycerskości, gdy zostało ono spopularyzowane przez średniowieczną literaturę. Oczekiwano od nich, że będą walczyć odważnie i honorowo oraz pozostaną lojalni wobec swego pana – w razie konieczności – aż do śmierci. W późniejszych czasach rycerskość utożsamiano z udziałem w turniejach i polowaniach oraz takimi zaletami charakteru jak sprawiedliwość, miłosierdzie i wiara. Ta książka opisuje rozkwit i schyłek epoki średniowiecznych rycerzy, w tym ich intensywny trening, kosztowny ekwipunek i uzbrojenie, turnieje oraz pojęcie rycerskości. 

Książka ma nieduży, kieszonkowy format, co jest bardzo wygodne, bo możemy ją spakować do torby i czytać w dowolnym miejscu. Jak się ją czyta? Wyjątkowo szybko. Książka jest napisana przez historyków, jednak ich język jest bardzo przystępny. Zawiera mnóstwo ciekawostek, które zainteresują nie tylko laika,ale i osobę, która na historii dobrze się zna. Sama tematyka jest bardzo ciekawa, bo nawet w szkołach nie wiele uczy się o angielskich rycerzach. Są jakieś ogólne wzmianki, ale nie są to zbyt rozbudowane informacje. A szkoda, bo Anglia ma ich do opowiedzenia wyjątkowo wiele. Z książki dowiecie się zarówno jak byli uzbrojeni, czym się żywili, jak i w jaki sposób walczyli. Są również opisane najsłynniejsze konflikty w jakich uczestniczyli. 

Dzięki książce Rycerze.Honor i przemoc poznacie nieco bliżej takie osoby jak Edward I Długonogi, Waleczne Serce, czy się Wilhelm Marshal. Takich ciekawych rycerzy w książce jest znacznie więcej. Większość z nich jest wyodrębniony w postaci biogramu ze szczegółowym opisem.

Jeżeli chcecie lepiej poznać angielskich rycerzy to książka wydawnictwa RM będzie świetna propozycją. Przystępnie napisana, z licznymi ciekawostkami umili niejeden jesienny wieczór i poszerzy naszą wiedzę. Warto przeczytać!




Komentarze

  1. Dla osób zainteresowanych tematykę rycerzy to na pewno pozycja godna zainteresowania.

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka na pewno interesująca, nie śledzę za bardzo tej dziedziny, ale mimo to ciekawa jestem, co nowego dowiedziałabym się na temat rycerskości😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka zawiera naprawdę dużo ciekawych informacji. Niektóre mogą zaskoczyć ;)

      Usuń
  3. Zapisuję tytuł, jak wiesz - to coś dla mnie, pozdrawiam :-) .

    OdpowiedzUsuń
  4. Jest także wiele filmów godnych polecenia o tej tematyce, ale jesienne seanse książkowe to niezastąpiona rozrywka:-)
    jotka

    OdpowiedzUsuń
  5. Mnie też tematyką i interesuje muszę sięgnąć po książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Książka zdecydowanie dla mnie! Dziękuję za podpowiedź.Anula

    OdpowiedzUsuń
  7. Dla kogoś, kto interesuje się tą tematyką propozycja idealna.

    OdpowiedzUsuń
  8. Zainteresowałaś mnie. Lubię czasem poczytać książki, z których mogę czerpać wiedzę, a nie mieć tylko rozrywkę.

    OdpowiedzUsuń
  9. Średniowiecze to temat nie do końca dla mnie, ale myślę, że znajdzie się wielu fanów. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawy temat. Chętnie bym do niej zerknęła

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli interesujesz się tym tematem, książka na pewno Ci się spodoba :)

      Usuń
  11. Nie moje klimaty, ale z pewnością znajdą się chętni na tę książkę ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Cóż racja że nie wiele sie mówi o angielskich rycerzach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dlatego myślę,że warto poszerzyć nieco wiedzę na ten temat :)

      Usuń
  13. Ja bardziej skłaniam się ku książkom o tematyce II wojny światowej :) Średniowiecze zdecydowanie nie dla mnie ale wiem, że są ludzie którzy lubią :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Dziękuję za przybliżenie tej publikacji. Nie słyszałam o niej wcześniej, a sądzę, że może mnie zainteresować. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Mnie akurat ta tematyka nie za bardzo mnie interesuje, choć jeśli chodzi o historię, to najbardziej mnie ciekawi życie ludzi z okresu panowania dynastii Tudorów, epoki wiktoriańskiej i edwardiańskiej. Także w aspekcie historii sztuki kulinarnej 😉 Ja tak samo uważam, jak Ty, że warto taką książkę przeczytać dla osób zainteresowanych tematyką związaną z historią wojskowości 🙂

    Pozdrawiam Cię serdecznie i życzę Tobie miłego oraz wspaniałego dnia 🙋‍♂️😘
    Patryk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno ten temat nie każdego zainteresuje,ale dla osób które chcą poszerzyć wiedzę o rycerstwie to bardzo przydatna pozycja :)

      Usuń
  16. o proszę, sama nigdy bym nie pomyślała o takiej tematyce, a tu proszę jaka ciekawa propozycja:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Mnie akurat tematyka nie bardzo interesuje, ale jeśli ktoś lubi, to na pewno będzie ciekawa książka :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Ciekawa książka dla znawców tematyki. Pozdrawiam :-).

    OdpowiedzUsuń
  19. To musi być naprawdę ciekawa książka!

    OdpowiedzUsuń
  20. Ciekawa pozycja. Chętnie przeczytam tą książkę 😊!!!
    P.S. Jeszcze raz serdecznie dziękuję za wyróżnienie mnie w konkursie. Paczka z chuseczkami już dotarła 😁!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się,że książka Cię zainteresowała i nagroda już dotarła :) Niech chusteczki dobrze służą :)

      Usuń
  21. Paczka dotarła dziękuję. Co do rycerzy to na pewno co niektórzy mijali się ze swoimi obowiązkami i byli nikczemni. Tak obstawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiadomo, zawsze znajdą się jakieś czarne owoce ;) Ps.Cieszę się,że nagroda już u Ciebie :)

      Usuń
  22. Książka idealna dla mojego zięcia! Kupię mu ją na prezent :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Nie czytałam nigdy takich ksiązek. Chętnie bym poznała

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz