Czytam z wydawnictwem RM: Samuraje. Triumf i upadek japońskich wojowników

 


Do niedawna Samuraje kojarzyli mi się głównie z superbohaterami, których największą mocą była nie tyle siła, co niezwykłe umiejętności walki, szybkość i przebiegłość. Ten obraz wynikał zapewne z filmów, które miałam okazję oglądać, takich jak chociażby "Ostatni Samuraj". Dopiero jednak kiedy zgłębimy wiedzę o tych japońskich wojownikach przekonamy się, że ich historia jest o wiele bardziej złożona. Jeżeli interesuje Was ta tematyka koniecznie sięgnijcie po książkę Leonardo Vittorio Arena"Samuraje. Triumf i upadek japońskich wojowników" wydawnictwa RM

Nie sposób wyobrazić sobie historii Japonii bez samurajów. W ciągu siedmiuset lat sprawowania rządów odcisnęli na Kraju Kwitnącej Wiśni niezatarte piętno. Kim byli samuraje? Nieznającymi strachu wojownikami czy pozbawionymi skrupułów politykiami, którzy siłą podporządkowali sobie naród i wprowadzili dyktaturę wojskową? A może poetami, filozofami i malarzami, bezgranicznie przywiązanymi do ceremonii herbacianej i zen, tak bardzo z nimi utożsamianego, że postrzeganego jako jeden z ich atrybutów? 


Autor książki przedstawia czytelnikowi życie publiczne i prywatne Samurajów od wyodrębnienia się tego stanu w ok. XI wieku aż do XIX wieku, kiedy to zniesiono tytuły samurajskie. Czyta się ją bardzo przyjemnie, ponieważ styl autora nie jest typowo naukowy, a każdy rozdział składa się z fabularyzowanych i niefabularyzowanych fragmentów. Autor stara się nie tylko zaprezentować postacie poszczególnych wojowników, ale również odpowiedzieć na pytania, skąd się wzięli, jak potoczyła się ich historia. To niezwykle wciągające opowieści o walkach, intrygach, zdradach, żądzy władzy, fanatyzmie naznaczonym fetyszyzacją miecza, bratobójstwie i perwersjach seksualnych. Faktów i dat jest tu wyjątkowo dużo. Na końcu książki znajduje się jednak obszerne kalendarium, które pozwala nieco uporządkować zdobytą podczas lektury wiedzę. Znajdziecie tu także glosariusz, który tłumaczy terminy i nazwy pochodzące z języka japońskiego, co znacznie ułatwia zrozumienie niektórych historii, w których terminologia japońska jest niezbędna. 

Dzięki tej książce dowiecie się m.in. czym było seppuku, pieniądze spłukane łzami, na czym polegała ceremonia herbaciana, a także kim był ostatni samuraj. 

Książkę polecam osobom zainteresowanych azjatycką kulturą, którzy chcą zweryfikować swoją wiedzę o Samurajach. Dzięki niej lepiej poznacie tych niezwykłych wojowników, motywy ich działania  i ich wpływ na dzisiejsze japońskie społeczeństwo. 



Komentarze

  1. Przeczytałem do końca całą recenzję. To musi być fascynująca lektura. Ja teraz wprawdzie mniej "siedzę" w Dalekim Wschodzie, ale zapiszę sobie tytuł. Mam znajomą, która kilka lat temu była w Japonii w delegacji i określiła Japończyków jako dość depresyjny naród. W Krakowie wielu turystów japońskich zaś można spotkać :-) . Pozdrawiam i dobrej nocy :-) .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla osób zainteresowanych tym tematem to naprawdę świetna propozycja :)

      Usuń
  2. Chętnie przeczytałabym tę książkę. Lubię takie klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawe książki czytasz:) to pozycja dla mojego męża moze na imieniny...dzieki za recenzję.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zapowiada się bardzo ciekawie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Myślę że mogłaby się skusić brzmi ciekawiej

    OdpowiedzUsuń
  6. Dla osób zafascynowanych azjatycką kulturą to na pewno wielka gratka.

    OdpowiedzUsuń
  7. Chętnie zajrzałabym do tej książki. Interesuje się azjatycką kulturą, kocham herbatę i poezję. ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ciekawa książka.Mój zięć uwielbia tego typu książki.Dziękuję za pomysł na prezent :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie słyszałam wcześniej o tej książce.Chętnie przeczytam.Anula

    OdpowiedzUsuń
  10. Sprawdzonej wiedzy nigdy dosyć :) Chętnie poczytam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z pewnością dzięki tej książce można wiedzę poszezrzyć :)

      Usuń
  11. Sama z chęcią sięgnęłam bym po książkę z tym tematem ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Mój mąż kiedyś lubił takie lektury, warto czytać o dalekich kulturach, bo tak naprawdę mało o nich wiemy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie ta książka mogłaby mu się spodobać :)

      Usuń
  13. Nie jestem zainteresowana kulturą azjatycką, ale o Samurajach chętnie bym poczytała. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Azja w większości to miejsce, gdzie chciałbym pojechać. A Japonia na razie jest moim numerem jeden tamtych rejonów. Książka wydaje się być jak dla mnie skrojona. :)

    Jak pisałem recenzję albumu to dopiero wtedy dowiedziałem się coś więcej o tym zespole. :)

    Pozdrawiam!
    https://mozaikarzeczywistosci.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W tak razie tym bardziej powinieneś ja przeczytać 🙂

      Usuń
  15. Ciekawa książka i z pewnością znajdzie grono swoich fanów.

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie znam, ale chętnie bym przeczytałam. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Recenzja brzmi bardzo ciekawie, to musi być ciekawa pozycja :) Pozdrawiam...

    OdpowiedzUsuń
  18. Zapowiada się bardzo ciekawie- zwłaszcza, że lubie samurajskie motywy i klimaty

    OdpowiedzUsuń
  19. Sporo ciekawych informacji zawiera :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Zapowiada się bardzo ciekawie. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Dawniej dużo czytałam o historii Japonii, więc ten temat jest mi bliski :)

    OdpowiedzUsuń
  22. To by mi się spodobało, uwielbiam historię pod każdym względem i wszystko mnie interesuje.

    OdpowiedzUsuń
  23. Zawsze uważałam, że samuraje to bardzo ciekawe postacie, ale nigdy nie zgłębiam wiedzy na ich temat. Teraz jestem ciekawa, jak to naprawdę z nimi było;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki tej książce dowiesz się o nich dużo więcej :)

      Usuń
  24. Bardzo chcę przeczytać tę książkę! Mam nadzieję, że w przyszłości traci się okazja, tym bardziej, że ogromnie ciekawi mnie temat Samurajów :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Mój syn i mąż lata uczęszczali na iaido, nieraz miałam okazję oglądać precyzyjne cięcia słomianych mat przy pomocy miecza:))) Książka na pewno ciekawa, jak i cała kultura Samurajów. Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  26. Świetna lektura, bardzo chętnie przeczytam! ;)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz