Nowości z księgarni TaniaKsiazka.pl: Wielcy królowie. O władzy absolutnej w starożytnym Egipcie i świecie współczesnym

 


Żyjemy w demokratycznych czasach, ale reżimy autorytarne nadal nie wymarły i mają się całkiem dobrze. Zastanawialiście się czym różni się dzisiejsza władza od tej w innych epokach? Rozwijają się cywilizacje, świat wokół się zmienia, ale mechanizmy jej działania wydają się niezmienne- zwłaszcza tej autorytarnej. Utwierdziłam się w tym przekonaniu po przeczytaniu książki "Wielcy królowie. O władzy absolutnej w starożytnym Egipcie i świecie współczesnym" z księgarni TaniaKsiazka.pl. Przyznaję, że od razu zaintrygowała mnie okładka. Spodziewałam się kolejnej książki historycznej na temat starożytnego Egiptu, a otrzymałam o wiele więcej- nietuzinkowe spojrzenie na władzę w kontekście dawnych władców. Okazuje się, że historia zatacza koło...

W dobie, gdy demokracje na całym świecie są w niebezpieczeństwie bądź się rozpadają, Kara Cooney szuka w starożytnym Egipcie - pierwszym w historii scentralizowanym mocarstwie - wytłumaczenia, dlaczego społeczeństwa tak ochoczo wspierały reżimy autorytarne. Prowokacyjnie odwołuje się do pięciu władców symboli, którzy rządzili Egiptem w sposób absolutny, poszukując w starożytności lekcji, którą odrabia współczesność. Narzędzia legitymizujące system, w którym jednostka rządzi ogółem, są dobrze znane: od monumentalnej architektury i religijnego zapału z jednej strony po nacjonalizm i kolonizację z drugiej.

Autorka- Kara Cooney jest profesorem sztuki i architektury Egiptu na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles oraz ekspertką, pomysłodawczynią i producentką w kanale Discovery. Wydaje się, że jest to właściwy człowiek na właściwym miejscu. Autorka ma ogromną wiedzę na temat Egiptu i potrafi się nią dzielić. Książka jest napisana bardzo przystępnym językiem i czyta się ją z przyjemnością. Kara Cooney umiejętnie znajduje powiązania współczesnych polityków do faraonów. Wiele ich łączy... Aż ma się wrażenie, że zmieniają się czasy, ale nie ludzie... Mechanizmy władzy- manipulacja  i umiejętność podporządkowania sobie tłumów pozostają niezmienne. 

Przyznaję, że szczególnie zaciekawiły mnie szczegółowe opisy poszczególnych faraonów- Cheopsa, Senuseret III, Echnaton, Ramzes II Wielki, Taharka. Autorka zafundowała mi ogromny zastrzyk wiedzy na ich temat i skłoniła do refleksji.  Pamiętajmy jednak, że nie  jest to jednak typowa książka historyczna. Jedyne co mogłabym jej zarzucić to to, że Cooney nie kryje swoich animozji oraz upodobań politycznych. Niemniej książka jest na tyle ciekawa, że subiektywizm autora można przełknąć. Zakończenie książki uzupełniają  egipskie fotografie. Wiadomo, że najważniejsza jest treść ale zdjęcia są miłym dodatkiem. 

Komu poleciłabym tą książkę? Każdemu kto interesuje się władzą nie tylko w kontekście historycznym. Lektura przypadnie do gustu zarówno osobom interesującym się egipskimi faraonami, jak i psychologom, czy politologom. 

Kolejnych inspirujących nowości szukajcie w popularnej księgarni internetowej TaniaKsiazka.pl

Komentarze

  1. Socjologom chyba też :) Książka wydaje się interesująca.

    OdpowiedzUsuń
  2. Na pewno znajdą się osoby chętne do poznania tej publikacji.

    OdpowiedzUsuń
  3. Z przyjemnością sięgnę - z wielu względów. Pozdrawiam serdecznie :-) .

    OdpowiedzUsuń
  4. Mojemu kuzynowi by się spodobała, bardzo lubi tematy związane ze Starożytnością :D Chociaż te aspekty związane z politologią interesują i mnie :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Szeroki odbiorca, gdybyż to jeszcze pomogło dyktatora obalić!
    jotka

    OdpowiedzUsuń
  6. Rzeczywiście musi być bardzo ciekawa...

    OdpowiedzUsuń
  7. To nie jest książka dla mnie,ale za to mój mąż byłby zachwycony! Fajny pomysł na prezent :) Anula

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie moje klimaty, ale myślę, że znajdą się chętni na tę książkę 😊

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciekawa tematyka, zapiszę tytuł :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Dobra propozycja na prezent dla osób, które interesuje ta tematyka.

    OdpowiedzUsuń
  11. Mi się wydaje, że ludzie którzy wspierają takie reżimy, są po prostu do nich przyzwyczajeni, i nie chcą poznawać innego ustroju. Albo się po prostu boją zmian.
    Niemniej, książka, zapowiada się bardzo ciekawie :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Starożytny Egipt do tej pory fascynuje, jak widać nie tylko archeologów, ale też socjologów :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Chętnie przeczytam!

    OdpowiedzUsuń
  14. uwielbiam tego typu tematykę:) mój kochany dział za czasów szkolnych

    OdpowiedzUsuń
  15. I like that kind of history. Thanks for sharing!
    I invite you to visit my last post. Have a good week!

    OdpowiedzUsuń
  16. Szalenie interesująca książka. Idealny prezent dla mojego zięcia :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Patrząc na okładkę myślałam,że to typowa książka historyczna,a tu proszę jakie zaskoczenie! Zapowiada się ciekawie :)

    OdpowiedzUsuń
  18. No proszę ;) Lubię takie zaskoczenia i ta tematykę ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. Zainteresowałam się tą książką; interesują mnie dzieje starożytnego Egiptu.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książkę naprawdę warto przeczytać, chociaż nie jest to typowa książka historyczna.

      Usuń
  20. Ciekawe są tematy starożytności, ale ja zdecydowanie jednak lubię czytać książki o tematyce historii drugiej wojny światowej :)

    Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  21. Odpowiedzi
    1. Oj tak :) Okazuje się, że historia zatacza koło...

      Usuń
  22. Ciekawe podejście do tematu. Też jak zobaczyłam, myślałam, że będzie tylko o Egipcie. Zainteresowała mnie ta książka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest naprawdę bardzo ciekawa i co tu dużo mówić-nietypowa :)

      Usuń
  23. Myślę, że to naprawdę godna uwagi książka. Coś zdecydowanie dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Swietny pomysl na swiateczny pezent, sama chetnie bym przeczytala :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Książka to fajny prezent pod choinkę.

    OdpowiedzUsuń
  26. Co prawda nie interesuje mnie polityka, ale psychologia polityczna już tak. To coś fascynującego i intersującego. Bardzo intersującym tematem są manipulacje w polityce. Często wypowiedzi różnych polityków mogą zawierać nieprawdę lub manipulację. Bardzo ważna jest umiejętność weryfikowania informacji z różnych źródeł. Bardzo ciekawa pozycja, którą zrecenzowałaś. Z miłą chęcią przeczytałem tą recenzję książki. Dziękuję Ci za ten wpis.

    Pozdrawiam serdecznie i życzę Tobie przemiłego dnia 🖐👦🧡
    Patryk

    OdpowiedzUsuń
  27. Starożytny Egipt to moje klimaty. Zapisuję sobie ten tytuł :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Na pewno by mi się spodobała ta książka. Lubię starożytność. Zawsze mnie pociągał tajemniczy Egipt.
    Miłego wieczoru Agnieszko

    Kasinyswiat

    OdpowiedzUsuń
  29. o, zaciekawiła mnie, zawsze jakoś ta Starożytność była pociągająca - tak daleko a jednak byli na wysokim poziomie na wielu płaszczyznach co nas dość dziwi skoro było to jakieś 4 tyś lat temu... książka wydaje się ciekawa!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz