#earthchangers- planeta nas potrzebuje!


 Na przestrzeni dziejów ludzie używali w codziennym życiu różnych materiałów. Stąd wzięły się nazwy poszczególnych epok: kamienia, brązu, żelaza... Współczesny świat został zdominowany przez nieznany wcześniej plastik. Materiał wygodny w użyciu praktyczny, w pewnym momencie wyrwał nam się spod kontroli i stał się przekleństwem. Może to trochę mocne słowa, ale prawda jest taka że plastiku jest w okół nas zdecydowanie za dużo. Jego wytrzymałość sprawia, że jest bardzo wytrzymały i rozkłada się ponad 300 lat. Czy oznacza to, że przyszli archeolodzy nazwą współczesny nam okres epoką plastiku? Możliwe, jednak warto już teraz wprowadzić do naszego zdrowe nawyki, żeby tego materiału było w naszych domach jak najmniej. 


Dlaczego plastik jest szkodliwy?

Czy wiecie, że drobinki plastiku pokrywają całą naszą ziemię. Nie wiele osób wie, że na skutek temperatury, tarcia i innych czynników plastikowe przedmioty stopniowo uwalniają szkodliwe dla człowieka związki, które przedostają się do wody, jedzenia i powietrza. Jak wpływają na nasze zdrowie? Powodują choroby nowotworowe, alergie... 

Dane przerażają. Tylko w Europie produkuje się około 60 mln ton plastiku rocznie, a na całym świecie 240 mln ton każdego roku. Niestety tylko niewielka część trafi do recyklingu, reszta wyląduje na śmietniskach i trafi do oceanów. Na Pacyfiku jest wyspa śmieci 5 razy większa niż Polska. W przyrodzie nic nie ginie. Plastik jest w rybach, a my je spożywamy... Tak zatacza się błędne koło. 


STOP!

Jeszcze jest czas coś zmienić. Zacznijmy od siebie. Całkiem niedawno dołączyłam do społeczności #earthchangers, której nie jest wszystko jedno. Konsekwentnie, małymi krokami, razem tworzymy otoczenie wolne od jednorazowego plastiku i dawnych nawyków. Nauczyłam się bardziej świadomie robić zakupy, wybierając produkty wykonane z naturalnych materiałów. 


10 PROSTYCH ZASAD:
unikaj jednorazowego plastiku
nie marnuj jedzenia
sprawdzaj skład produktów
zastanów się czy na pewno tego potrzebujesz
wybieraj materiały i produkty wielorazowego użytku
oszczędzaj energię
ograniczaj spożycie mięsa
napraw jeśli możesz, nie wyrzucaj
wybieraj lokalnych producentów
dziel się wiedzą

ŁAWKA REZERWOWA DEKALOGU:
przesiądź się na rower
ogranicz użycie środków chemicznych



Wybory dokonywane w czasie naszych codziennych zakupów mają znaczenie. Szukajcie na półkach sklepowych takich produktów, które wykonane są z naturalnych materiałów . Przedstawiam Wam kilka produktów, które ułatwiają życie, a przy tym są bezpieczne dla środowiska.


Woskowijki

To moje najnowsze odkrycie, którym jestem naprawdę zachwycona. Ręcznie wykonane wosk owijki (czyli opakowania) służą do przechowywania żywności. Używa się ich zamiast folii spożywczej i aluminiowej oraz plastikowych torebek. Są idealne do pakowania pieczywa, kanapek, przekąsek, zieleniny, warzyw, owoców, czy nabiału. Woskowijki są nasączone oczyszczonym woskiem pszelim, żywicą drzewną i zimno tłoczonym olejem jojoba, co pozwala przedłużyć świeżość przechowywanych produktów.

Bawełniane patyczki do uszu

Bardzo dobrze, że w końcu plastik wycofany został także z tak niepozornych produktów jak patyczki do uszu. Alternatywą są właśnie patyczki bawełniane, organiczne z papierowym patyczkiem.


Bawełniane chusteczki nawilżane

Lubimy je używać, bo są wygodne w użyciu i niezastąpione w czasie spacerów. Chusteczki chusteczkom nierówne. Godnym polecenia produktem są bawełniane chusteczki nawilżane, wykonane z w 99% ze składników pochodzenia naturalnego.

Ekologiczne ściereczki z bawełny

Chłonne, naturalne, mocne i wielokrotnego użytku. Idealnie sprawdzają się w czasie domowych porządków, ale także przy pielęgnacji dziecka, czy kosmetyce. Jeden produkt, a jaki uniwersalny!


Nawilżany papier toaletowy

Wysoki poziom higieny i komfortu w domu i podróży. 100% biodegradowalny, przeznaczony do spłukiwania w toaletach, bezpieczny dla skóry.


Bambusowa szczoteczka do zębów

Higiena jamy ustnej również nie musi odbijać się na kondycji środowiska kiedy plastik zastąpimy bambusem. Genialne rozwiązanie. Dodam, że bambusowa rączka jest przy tym przyjemniejsza w dotyku J


Wielorazowa torba

Nie dość, że fajnie wygląda, to jeszcze jest ekologiczna i wielorazowa. Dzięki niej nie musimy w sklepie używać plastikowych reklamówek do pakowania owoców. Niezastąpiona na zakupach.

W mojej paczce znalazły się jeszcze nasiona świerku. Jedna uratowana sadzonka z lasu, który był wycinany pod budowę drogi rośnie już w moim ogrodzie. Teraz czas na kolejnego zielonego przyjaciela J


Dołącz do ruchu 3earthchanger i razem zmieniajmy świat :) Więcej informacji znajdziecie na stronie internetowej https://earthchangers.pl/

Komentarze

  1. Świetna inicjatywa, sama staram się ograniczać użycie plastiku, płócienną siatkę na zakupy mam już od dawna, gdy mogę wybieram rower zamiast auta. Te wosk owijki to bardzo fajna opcja:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dobre podejście. Małymi kroczkami możemy naprawdę wiele zdziałać. Każdy musi zacząć działać od siebie.

      Usuń
  2. Bardzo ciekawy post ! Ilu cennych rzeczy można się dowiedzieć z Twego bloga. Serdecznie pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa :) Staram się jak mogę :) Również serdecznie pozdrawiam :)

      Usuń
  3. Bardzo fajne, pomysłowe i ekologiczne produkty. Jestem za.

    OdpowiedzUsuń
  4. Zgadzam się w 100%.Powinniśmy starać się ograniczać plastik,bo zbyt wiele złego wyrządza nam i środowisku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, czas najwyższy aby eliminacja plastiku stała się naszym priorytetem.

      Usuń
  5. Bardzo przydatny wpis. Sama ostatnio chciałam napisać post na ten temat na blogu. Uważam, ze im więcej osób działa (działa, a nie tylko mówi) w tym temacie, tym większe będą efekty.
    Woskowijki są super, nie słyszałam o nich wcześniej. Patyczki znam, używam, nawilżany papier toaletowy - ok, tylko dlaczego jest w plastikowym opakowaniu? To już chyba jakaś moja obsesja, że nawet na takie rzeczy zwracam uwagę. O takiej szczoteczce do zębów nie słyszałam, ale już jestem nią zachwycona i.... chcę taką! :D Na zakupy od kilku lat chodzę ze swoją siateczką, która jest idealna też do owoców / warzyw bez ubranka (czytaj bez foliówki), bez problemu mogę ją wyprać, gdy się zabrudzi. Nawet mój M. nauczył się chodzić z plecakiem na zakupy i nie przynosi kolejnych reklamówek do domu. Staram się unikać kupowania przedmiotów opakowanych w plastik. Powoli przerzucam się też na domowe środki czystości, zobaczymy jak mi z tym pójdzie. Małymi kroczkami do celu. Pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Brawo za taką eko postawę! Oby takich ludzi jak Ty było jak najwięcej. W sumie masz rację z tym plastikowym opakowaniem papieru nawilżanego... Zastanawiam się, jaka mogłaby być dla niego alternatywa...

      Usuń
  6. No tak, starajmy się dbać o to, co mamy. Niewielkie zmiany sporo zmieniają ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, każdy z nas ma wpływ na przyszłość naszej planety :)

      Usuń
  7. Bardzo fajna inicjatywa 😀
    Sama mam torbę wielokrotnego użytku i dla mnie jest to must-have
    Jedzenie też nie marnuje i staram się ograniczyć używanie plastiku
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Mnie bardzo ciekawią te woskowijki, już jakiś czas temu słyszałam o nich. Zrezygnowałam z torebek plastikowych na rzecz torebek papierowych. Ogólnie staram się ograniczyć plastik.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I tak trzymać. Woskowijki są naprawdę świetne. Wypróbuj przy okazji, na pewno będziesz zadowolona. Do tego przyjemnie pachną miodkiem :)

      Usuń
  9. Każdy może coś od siebie dać. Robiłam sama takie woskowijki. Fajna sprawa.

    OdpowiedzUsuń
  10. Ilość plastiku też mnie przeraża, staram się go ograniczać w moim domu, jeśli tylko mogę, to zastępuję go szkłem lub papierem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dobrze. Tego plastiku i tak jest wokół nas za dużo.

      Usuń
  11. Wspaniała inicjatywa, a zaprezentowane przez Ciebie produktu ciekawe i praktyczne. Szczególnie zainteresowały mnie 2 rzeczy - szczoteczka do zębów i torba. Pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto sięgać po szczoteczki z naturalnych materiałów. W końcu wszyscy zużywamy ich bardzo dużo.

      Usuń
  12. bardzo mądre rady jeśli chodzi o plastik, ja również zaczęłam żyć bardziej świadomie i próbować go unikać

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszyscy mamy wpływ na to jak środowisko będzie wyglądać za 10, czy 20 lat. Warto zmieniać nasze złe nawyki :)

      Usuń
  13. Ja również używam takiej ażurowej torby :)
    Buziaki:*

    OdpowiedzUsuń
  14. Podoba mi się taka inicjatywa. Chętnie sięgam też po ekologiczne produkty. ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Dokładnie, każdy jak zacznie od siebie i małych kroków - to już to coś zmieni.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo fajny boks, najbardziej spodobała mi sie torba. A chusteczek Lupilu używam już od kilku lat i bardzo je lubię

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda chusteczki Lupilu są bardzo fajne. Też korzystamy z nich od lat.

      Usuń
  17. Mądry i potrzebny tekst 👍👍👍❤❤❤❤

    OdpowiedzUsuń
  18. Tak, zdecydowanie mądry i potrzebny tekst. Marzę o torbie na zakupy ze sznurka... Szczoteczki bambusowe i ekologiczne patyczki do uszu wpisuję na listę zakupów :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety z tego co widzę bambusowe szczoteczki są dosyć trudno dostępne w sklepach. Ostatnio chyba widziałam jakieś w Biedronce.

      Usuń
  19. Świetna inicjatywa. Pozwoli otworzyć oczy wielu ludziom, którzy do tej pory niekoniecznie dbali o dobro natury. :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Super inicjatywa. Warto dbać o środowisko, ograniczać plastik i korzystać z bardziej ekologicznych rzeczy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że czytelniczki bloga podzielają moje zdanie :)

      Usuń
  21. Bardzo interesujący tekst. Faktycznie plastik zalewa nas z wszystkich stron i po znaleziskach archeologicznych z naszych czasów nazwaliby nasza erę epoką plastiku. Dobrze , że ludzie zaczynają zauważać problem.Moze jeszcze nie wszyscy, ale pomału wzrasta nasza świadomosć. Prezentowane produkty są rewelacyjne! Pozdrawiam cieplutko ☀️

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To, że pomalutku wzrasta świadomość ludzi to bardzo dobry znak. Miejmy nadzieję, że ta tendencja się utrzyma.

      Usuń
  22. These products seems great and I like your photo of nature.

    New Post - https://www.exclusivebeautydiary.com/2020/09/dior-hydra-life-fresh-hydration-sorbet.html

    OdpowiedzUsuń
  23. Dobra inicjatywa. O woskowijkach słyszałam, ale sobie jeszcze nie sprawiłam. Mam w planach, bo podobno świetnie się sprawdzają :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Woskowijki są świetną alternatywą dla folii aluminiowych. Zdrowe, naturalne i w pełni bezpieczne dla zdrowia.

      Usuń
  24. Dobrze, że teraz mówi się o tym problemie głośniej. Super inicjatywa!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oby jak najwięcej się na ten temat mówiło, bo to palący problem.

      Usuń
  25. Wielka okejka za ten wpis! :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Staram się ograniczać śmieci w życiu codziennym, segregować śmieci a w planach mam pierwszy szampon w kostce :) Niewielkie zmiany przyzwyczajeń mogą być wielką zmianą dla planety :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Bardzo przydatny wpis. Fajnie, że napisałaś o tych produktach ekologicznych, będę je miała na uwadze podczas kolejnych zakupów:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na szczęście produkty ekologiczne są coraz łatwiej dostępny i ich wybór też jest coraz większy.

      Usuń
  28. I really like this Earthchangers box. These are great eco- products. I agree that planet Earth needs us. In Croatian we would say it similarly as in Polish: paneta nas treba.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polish language is actually similar to Croatian :) I am glad that you also have this approach to ecology :)

      Usuń
  29. Świetny box :D Bambusową szczoteczkę mam i popieram takie produkty :D Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Im częściej będziemy sięgać po tego typu produkty, tym lepiej- dla nas i dla środowiska :)

      Usuń
  30. Super wpis. Znam wiele z tych produktów. Często goszczą w moim domu. Super akcja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I bardzo dobrze! Cieszę się, że także sięgacie po tego typu produkty :) Jest już nas całkiem sporo :)

      Usuń
  31. Bardzo ważna akcja. Trzeba troszczyć się o planetę zanim nie jest całkiem za późno.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, tak jak mówisz. Wszyscy mamy na to wpływ.

      Usuń
  32. Świetne produkty! Ja również staram się używać jak najmniej plastiku i dbać o naszą planetę jak tylko potrafię. Niestety obawiam się, że mimo iż tak dużo się o tym mówi to ciągle informacje docierają tylko do tych którzy już o środowisko dbają. Ci którzy mają to gdzieś nadal będą mieli i nie chce im się czasem nawet tej plastikowej butelki wyrzucić do odpowiedniego kosza a co dopiero zmieniać równie nawyki i produkty codziennego użytku na ekologiczne...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda. Wiele osób uważa, że ich ten problem nie dotyczy... Ja również to obserwuję.

      Usuń
  33. Odpowiedzi
    1. I bardzo dobrze! Mam nadzieję, że chętnie z niej korzystasz :)

      Usuń
  34. Torby materiałowe to mój must have, tak samo jak segregacja śmieci. Próbowałam też bambusowych szczoteczek, ale zupełnie się nie spisują.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oby jak najwięcej ludzi miało takie podejście. A co do szczoteczek bambusowych to ja jestem z niej zadowolona, chociaż potrzebowałam trochę czasu żeby się do niej przyzwyczaić.

      Usuń
  35. Thankyou dear Rodzina for reminding this to everyone! I myself do my very best to live plastic free as much as I can and I always use cloth bags and started using Shampoo bars that are plastic free!

    OdpowiedzUsuń
  36. Przydatny post. Poruszasz bardzo ważny temat. Niby każdy wie jak straszny jest plastik, ale na co dzień jakoś nie zwracamy na to uwagi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, powinniśmy bardziej świadomie wybierać produkty w sklepie i jak najrzadziej wybierać plastikowe opakowania.

      Usuń
  37. Materiałowe torby zabieram zawsze ze sobą na zakupy. Staram się ograniczać jedzenie mięsa, oszczędzać energię i wodę oraz nie marnować jedzenia. Staram się także ograniczać plastikowe rzeczy ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że też masz takie eko podejście do życia :)

      Usuń
  38. Materiałowe torby są super, mam kilka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też mam ich pełną szufladę. Wreszcie nie walają się wszędzie foliowe reklamówki.

      Usuń
  39. Odpowiedzi
    1. I szkoda, bo to zdecydowanie zdrowsze podejście do życia. Wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za przyszłość naszej planety.

      Usuń
  40. To my potrzebujemy planety by żyć... Natura nas nie potrzebuje, to my potrzebujemy natury... Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, ale złym zachowaniem niszczymy ją doszczętnie.

      Usuń
  41. Bardzo zgrabnie stworzony dekalog, z przyjemnością przeczytałam. Te wszystkie zasady wpajali mi rodzice od małego nie wiedząc nawet, że to pro-ekologiczne, to po prostu zdrowy rozsądek... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, naszym rodzicom i dziadkom intuicja podpowiadała jak działać w zgodzie z naturą. Powinniśmy do tego wrócić :)

      Usuń
  42. Bardzo fajna inicjatywa;) zadbajmy o planetę póki nie jest za późno

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że też jesteś tego zdania. Im więej będzie ludzi, którzy myślą o środowisku, tym lepiej.

      Usuń
  43. Ograniczamy użycie plastiku, uwielbiam materiałowe torby, staram się jak najwięcej wpoić dobrych zasad mojemu synkowi, bardzo fajnie segreguje śmieci.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super :) Wiadomo,czym skorupka za młodu... Ja też uczę mojr dzieci szacunku do środowiska i dobrych eko nawyków :)

      Usuń
  44. Dbajmy już teraz o środowisko, póki nie jest za późno!
    Dobrze, że o tym piszesz kochana🍀💚😉

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz